Siden sist har Oscar-utdelingen kommet og gått, og om jeg skal starte et sted nå kan jeg like greit starte med det. Årets utdeling er den første jeg har sett i en helhet på mange år (noe som kanskje er synd og skam for en film- og medievitenskapsstudent) og det er den første gangen jeg har sett favorittfilmen før prisutdelingen. Jeg har alltid følt meg uvitende når de har delt ut prisen for beste film, men jeg favorittiserer filmene ut ifra hvilke jeg er mest interessert i. Jeg tror jeg alltid har heiet på de sære kandidatene, som Little Miss Sunshine (Dayton, Faris, 2006), Juno (Jason Reitman, 2007) og Slumdog Millionaire (Danny Boyle, 2008). Og i år var intet unntak, utenom at jeg faktisk hadde sett den før utdelingen.
Jeg rakk å se The Artist (Michel Hazanavicius, 2011) timer før Oscar-utdelingen. Den var fantastisk. Et par forlot kinosalen midt i filmen, utrolig nok. Jeg ble fullstendig satt ut, men jeg tenker de kanskje ikke forstod filmen. Jeg håper iallfall det. Å storme ut av Twilight (Catherine Hardwicke, 2008) er en ting, men å forlate kinosalen under The Artist er noe helt annet. Jeg så også filmen Hugo (Martin Scorsese, 2011) like etter prisutdelingen, og det sies at The Artist og Hugo fikk like mange priser (The Artist vant i de viktigste kategoriene i det minste). Det er så morsomt at de lager filmer om filmer. Begge filmene handler om stumfilmene og kreativiteten til filmskaperne da de brukte kameraet for å "virkeliggjøre" drømmer og fantasiverdener.
Jeg ble glad med det samme The Artist startet på kinoskjermen. Den var tro til stumfilmens estetikk, til og med på åpningssekvensen. Og jeg ble så merkelig glad av det. Nostalgisk lykkelig på en måte, noe som er litt absurd. Jeg har jo ikke noe særegent forhold til den stilen, men noen ganger tenker jeg at den er å foretrekke. Klassisk på en måte. Noen krokodilletårer tvang seg fram ved de første scenene med George Valentin og hunden hans. Jeg fikk gåsehud under utallige scener. Og filmen gjorde så mye genialt med bildene. Jeg forelsket meg rett og slett i filmen, noe sikkert alle filmfanatikere gjør, og kanskje det er derfor den vant alle de store prisene under årets Oscar. Selv sa de at dette er første gang siden 1929 (om jeg ikke husker feil) at en stumfilm har vunnet Oscar for beste film, og bare det forteller jo mye om filmens historie også. Det blir kanskje en smule bittersøtt, men på samme tid fantastisk at en sånn film kan påvirke oss selv i dag med alle våre spesialeffekter.
Hugo på den andre siden er en 3D-film, et faktum som ga meg en smule avsmak ved filmens første annonsering, for å være helt ærlig. Men det som er kult med Hugo derimot, er at filmen ikke er som traileren. Traileren har heldigvis ikke avslørt historien, noe altfor mange trailere gjør nå for tiden. Filmen ble en gledelig overraskelse og jeg kjente jeg ble mer og mer glad i film mens jeg fulgte med på mysteriet til Hugo og Isabelle i Paris.
Når det kommer til Oscar-utdelingen, syntes jeg The Artist fortjente hver eneste pris den fikk (til og med hunden fortjener en Oscar), selv om jeg føler meg splittet i kategorien for beste mannlige hovedrolle. Det er Gary Oldmans første nominasjon noensinne (?!), og så vinner han fortsatt ikke. Jeg var noe oppgitt over dette, men så var Jean Dujardin ganske søt i takketalen sin - og i stedet for å gå klønete fra scenen (noe fortumlet "hvilken vei skal jeg gå?") begynte han å danse. Det var fantastisk. Og selve uttrykket i ansiktet hans mens han hører på Bérénice Bejo oversette Natalie Portmans tale:

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar