søndag 15. januar 2017

Oppsummering av året 2016

Da er det tid for å oppsummere året som var. 2016 var et tungt og overraskende år, og jeg må si at det ikke var det beste filmåret heller. Men det var et stort år for TV-serier!

Filmåret 2016

Det var mange "storfilmer" som preget filmåret 2016, men jeg må si at jeg begynner å bli lei av å bare se superheltfilmer året rundt. Jeg må kanskje se flere dramafilmer, men det er ikke alltid filmprosjekt appellerer for meg. Heldigvis var det noen overraskelser på kino i fjor.


"Arrival" var desidert den beste filmen jeg så i fjor. Dette er en uvanlig invasion film som har et helt fantastisk soundtrack av Jóhann Jóhannsson som setter en skremmende og hypnotiserende stemning. "The Conjuring 2: The Enfield Poltergeist" var også en av de beste filmene jeg så. Den har jeg storrost allerede og mine lovord kan du lese her. Oscar-filmen "Spotlight" fra 2015 er på min tredje plass og er etter min mening en velfortjent Oscar-vinner. Den var uhyre spennende om etterforskende journalistikk. På fjerde plass har jeg "Fantastic Beasts and Where to Find Them". Det var godt å se noe fra J.K. Rowlings magiske univers på det store lerretet igjen og denne fungerer veldig bra. Jeg kan gjerne se flere av disse eventyrene, men det er ingen lengre fortelling her så jeg tviler på om det blir så mye mer nå. En av årets største filmatiske overraskelser var uten tvil "Deadpool", med sin fandenivoldske humor og sin nådeløse fremstilling av vold. Den er alt den skuffende"Suicide Squad" ønsket å være, men var for feig til å satse fullt på. Og fra en superheltfilm til en annen. "Doctor Strange" var uvanlig og ny film i Marvels superhelt-univers og den var forfriskende, noe som er viktig siden jeg begynner å bli litt lei superhelter...

Det er mange oppfølgere, spin-off og superhelter som preger listene mine, og jeg begynner å bli litt lei av det. Når jeg ser på listene mine begynner jeg å bli bekymret for om jeg går glipp av de virkelige gode dramafilmene. Men resten av filmene jeg har sett, men som ikke strakte opp til min toppliste er: "Hail, Caesar", "The Nice Guys", "Swiss Army Man", "X-Men: Apocalypse", "Star Trek Beyond", "Rogue One: A Star Wars Story", "The Hateful Eight", "Lights Out", "Birkebeinerne", "Passengers", "Zootopia", "Captain America: Civil War", "Independence Day: Resurgence", "Inferno", "The Boy", "The Huntsman: Winter’s War" og "Suicide Squad".

Dette ble et svakt filmår, men nå kan jeg ikke skryte på meg å ha sett så mange dramafilmer som ikke har noe med superhelter å gjøre, ikke er oppfølgere eller nyinnspillinger av noe fra tidligere år. Antageligvis er det mest alternative jeg har sett i år "Swiss Army Man", "Lights Out" og "The Boy". Jeg har også gjort bommerten med å ikke se "Kongens nei" (hvordan kan jeg kalle meg selv en nordmann!), men jeg vet at jeg kommer til å se den så snart den kommer på leie eller streamingtjenester. Filmåret er preget av skuffelser, men det kan kanskje hele 2016 huskes som. "2016, året for skuffelser!" En rekke filmer skuffet og her er listen: "Star Trek Beyond", "X-Men: Apocalypse", "Suicide Squad" og "Rogue One: A Star Wars Story".

Serieåret 2016

Filmåret var riktignok ikke det sterkeste, men serieåret var helt utrolig! Det var vanskelig å rangere disse for flere er utrolig spennende og interessante. Jeg gleder meg vilt til deres fortsettelser.


"The Crown" var en gave å få av Netflix! Jeg er så ufattelig fascinert av de europeiske kongehusene og den britiske er det mest interessante. Serien er helt nydelig, fra skuespill (spesielt godt av John Lithgow), rom, kostymer og dramaturgi. Jeg gråt og hadde gåsehud flere ganger under disse ti episodene. Og det er det som sørger for at den slår fenomenet "Stranger Things", men det er også hårfint. "Stranger Things" er den mest fascinerende serien som kom i fjor med fantastisk 80-talls nostalgi og med et hypnotiserende soundtrack, En annen serie som var en stor overraskelse var "Westworld". Den er et helt utrolig spennende konsept med interessante tidsrammer. Gode skuespill, spesielt av Thandie Newton og godt soundtrack av Ramin Djawadi. Han hadde et veldig godt år, for plutselig snakket alle om musikken i "Game of Thrones" også. Jeg har vært lei av denne serien, men sesong fem var virkelig en god sesong hvor de siste to episodene var noe av det mest spennende jeg har sett i en TV-serie noensinne. En annen spennende serie fra i fjor var "Preacher". Denne var surrealistisk, absurd, hysterisk og spennende om en prest som får en guddommelig kraft i seg - og jeg gleder meg masse til fortsettelsen! Til slutt på min liste er miniserien "The People vs. O.J. Simpson". Det er utrolig hvor spennende denne var da jeg visste utfallet. Det var fascinerende hvordan "Real Housewives"- og "Keeping Up with the Kardashians"-kunnskapen min ble godt for noe. Alle snakker om dokuserien, men jeg foretrekker denne.

Jeg har sett flere serier dette året og noen av de som må nevnes er "Skam", "Expanse", "Nobel" og "Hannibal". "Hannibal" var riktignok ikke fra 2016, men jeg er nødt til å nevne den siden det var da jeg så serien for første gang. Jeg har også sett masse på reality-serier også og en serie som jeg syntes var utrolig spennende i fjor var sesong 11 av "Real Housewives of Orange County". Bilulykke som samlet og splittet venninnegjengen, og sladderen og anklagelsene som splittet gjengen på nytt under maxitaxituren fra helvete. Jeg vil også nevne sesong 8 av "Real Housewives of New York", hvor vi så grevinnen LuAnn forlove seg med en mann som det viste seg hadde vært sammen med to av hennes venninner. New York skal være en av verdens største byer, men det virker som om det er verdens minste sosiale miljø der.

Musikkåret 2016

Jeg hører ikke så fryktelig mye på dagens musikk, det skal sies. Jeg ser som oftest bakover og ikke fremover når det kommer til musikk og det meste jeg hører på er sesongrelatert. Jeg hører nok mer på filmmusikk når det er snakk om nyere musikk, men jeg forsøker å lage en liten liste for å beskrive året som var.

AURORA spilte på Øya-festivalen i sommer og det er min første Øya-konsert noensinne. Dermed preger hun mye av musikkåret for meg dette året også. Albumet "All My Demons Greeting Me As A Friend" sitt beste spor: "Running with the Wolves". Årets andre konsert var en spesiell opplevelse. Lido var på et sjeldent besøk fra USA og spilte hele albumet "Everything". Jeg gikk dit uten særlig forventninger og dro derfra med følelse av å ha vært gjennom en historie. Albumets beste spor: "Citi Bike". Nestemann på listen min er Kanye West. Jeg er blant de som fortsatt digger det han gjør. Albumet "The Life of Pablo" sitt beste spor: "Famous". Nestemann på lista er David Bowie. Året 2016 var et brutalt år da vi mistet mange av våre helter og legender - og Bowie tok farvel med albumet sitt "Blackstar". Albumets beste spor: "Blackstar" og "Lazarus". På nest siste plass er soundtracket fra filmen "Suicide Squad", noe som er det eneste gode med filmen. Albumets beste spor: "Heathens". På siste plass er soundtracket til "Stranger Things" og den er med på grunn av at kjenningsmelodien vil definere året 2016 for mange mennesker på samme måte som "Twin Peaks" på mange måter definerer 1990. Albumets beste spor: "Stranger Things".

Når det gjelder beste soundtrack fra 2016 så kan rangere de beste sporene fortløpende nå. For meg er musikken i "Arrival" så hypnotiserende og interessant at jeg er nødt til å plassere den på førsteplass med sporet "First Encounter" av Jóhann Jóhannsson. På andre plass har jeg faktisk den norske filmen "Birkebeinerne" med sporet "Bifröst", en nydelig sang som er basert på melodien fra sporet "Byrjanligr" av Gaute Storaas. På tredje plass har jeg "Westworld" med sporet "Paint It Black" av Ramin Djawadi, melodien etter Rolling Stones sangen med samme navn. På fjerde plass har jeg "Game of Thrones" med sporet "Light of the Seven" av Ramin Djawadi, den store snakkisen fra årets sesong. På femte og nest siste plass har jeg skrekkfilmen "The Conjuring 2" med sporet "As Close to Hell" av Joseph Bishara. På sjette og siste plass har jeg "Stranger Things" med sporet "Stranger Things" av Kyle Dixon.

Og det var det jeg hadde av lister og rangeringer av året 2016. Det var som sagt ikke det beste filmåret, men det er mulig de har spart det beste til vinteren 2017, som for eksempel "La La Land". Og nå er det bare å vente på nye serieprosjekt, blant annet "Twin Peaks", og fortsettelse på alt det gode vi fikk, som "The Crown" og "Stranger Things". Forhåpentligvis vil 2017 bli et bedre år enn hva 2016 var.

Ingen kommentarer: