søndag 24. september 2017

Stemning og nostalgi med julereklamer

Her er noe du kanskje ikke hører hver dag: Jeg elsker reklame! Dette er kanskje rart for mange mennesker siden de faktisk er noe av det mest irriterende som finnes her i verden. 


Da min samboer og jeg flyttet sammen var jeg i ekstase over å endelig få reklamene tilbake, til min samboers store fortvilelse. Men reklamer kan være mye fint og noe av det jeg liker aller best er de som satser på det tradisjonelle norske i våre samfunn. På mange måter skal reklamer forsøke å formidle hvordan livet er akkurat nå på en realistisk og troverdig måte. De treffer ikke alltid da mange fokuserer på kjernefamilien. Jeg blir rasende på Clearblue-reklamene som man ikke kan hoppe over på YouTube, for jeg er ikke interessert i å skaffe meg barn og synes ikke at det nødvendigvis er noen gledens dag. Men jeg skjønner at jeg ikke er en del av majoriteten her og at min gruppe ikke prioriteres når det skal lages en reklame som skal treffe en større del av befolkningen.

Et annet eksempel jeg kan trekke fram om reklamer som skal forsøke å representere dagens samfunn er NSB, som derfor kan ha dårlige utfall ut ifra hva de velger å fokusere på. Mange finner det for eksempel som provosere når de markedfører seg som det billigste og raskeste transportmiddelet vi har for å reise miljøvennlig. Det kan provosere siden det er godt dokumentert og erfart hvor mange forsinkelser og kanselleringer det kan være med NSB. Østfoldlinjen kanskje mest av alle, som er min linje - og det ganske ofte blir satt inn buss for tog. Manges erfaringer er derfor at de ikke sparer tid og penger ved å reise med NSB, og reklamer som fokuserer på dette kan derfor slå negativt ut for dem.

Men det er fint å ha reklamer som belyser livet i dagens samfunn, selv om mange kanskje kan være litt for trivielle. Det jeg liker er reklamer som forandrer seg etter årstidene vi er i og det er dette jeg gleder meg til ved hver sesong vi går inn i. Jeg elsker høst og vinter. Sommer er vel og bra den, men vinter er det beste for meg. Skisporten, snøen, kulden, mørketiden. Reklamene med dette blir derfor veldig nostalgiske for meg og julereklamene mest av alt. Under er en liste over mine (tilgjengelige) favoritter av julereklamer:

Coca-Colas "Holidays are Coming"

Jeg er ganske sikker på at alle har et forhold til de belyste truckene til Coca-Cola, uansett hvilket år det er snakk om. Personlig foretrekker jeg de fra 90-tallet. Ingen annen Cola-reklame har kunnet måle seg med disse. Koret som nesten hvisker "Holidays are Coming" repeterende har blitt en mantra for mange juleglad 90-tallsbarn. "Taste the Feeling, Always Coca-Cola!"

Jeg husker spesielt en jul da disse reklamene gikk på TV og vi hørte på CDen "Absolute More Christmas" fra 1994. Dette er på mange måter definisjonen for den sterkeste julestemningen fra min barndom og dette er derfor noe jeg ofte søker tilbake til. Dette fører også til at jeg ikke liker dagens julereklame fra Coca-Cola.

Tro til tradisjoner: Nidar Marsipangris

Den lange reklamefilmen vi bare får en forkortet versjon av på fjernsynet med alle de vakre, hyggelige bildene med musikken til Chris Reas "Driving Home for Christmas". Vi følger en familie som reiser og samler seg til julaften. Bilder viser forberedelser, reising og forhåpningsfulle smil. Det er så idyllisk og poetisk som julereklamer skal være og det er ikke måte på patos i denne reklamen. Og så har vi kommet til måltidet med familien samlet rundt spisebordet. Bestefar finner mandelen i grøten og skal, tradisjonen tro, få en julemarsipan. Men når han åpner esken er det et glassert eple istedenfor julemarsipan. Hele familien stirrer skuffet ned bordet og bort på den stakkars mannen som egentlig var så fornøyd med valget av det glasserte eplet. Denne reklamen er fra 2001 og går fortsatt på fjernsynet den dag i dag. En reklame om å være tro til tradisjoner har nå blitt en tradisjon selv.

Heim til jul med NSB

NSB har som sagt forsøkt seg på et par reklamer og mange forholder seg kritiske til deres budskap. Men noen reklamer er ganske sjarmerende og de vinner mer på humør enn konkrete argumenter for å reise billig og raskt med toget. "God Jul" og "Hjem til Jul" er ganske sjarmerende julereklamer, da noen mulig kan kjenne seg igjen i "Hjem til jul". Selv er jeg fra Fredrikstad uten at jeg har noen sterk dialekt. Likevel slår visse dialekttrekk til desto nærmere jeg kommer hjembyen og familien. Jeg merker dette også kan skje hvis jeg forteller om nostalgiske minner fra barndommen, som for eksempel min families juletradisjoner.

En annen del jeg liker ved denne reklamen er forskjellen mellom hvor hun er i hovedstaden og bygda. Ikke bare med dialekten, men også på væremåten. Jo lengre ut man kommer av hovedbyen desto mer ydmyk og jordnær virker hun.

Stemningsbilder: TV2s julereklamer

Jeg likte dem kanskje ikke noe særlig da disse først dukket opp, men etter at de har returnert i et par år nå har de vokst på meg. Og nå har jeg blitt litt glad i dem og opplever de nesten som nostalgiske. Melodien og bildene har nå blitt kjære tegn på at julen endelig er her. Den er også tungt forbundet med håndballjentenes mesterskapsturnering i desember. Det er jo (vanligvis må man nok si i disse dager) TV2 som sender disse mesterskapene - og det er aldri en jul uten å følge slavisk med på håndballjentene.

Jeg kunne ha nevnt flere julereklamer for matprodukter også, men de har ofte nye reklamer fra år til år. Jeg kan nevne at jeg likte Clas Ohlson sin julereklame for noen år siden, men det er ikke lett å finne alle reklamene man liker på YouTube. Jeg gleder meg til å se hva som dukker opp på fjernsynet i år, selv om jeg kommer til å sammenligne alle reklamer med disse jeg har nevnt her. Julereklamer burde være perfekte i sitt nostalgiske patos og alle er ikke like effektive som Cola-reklamene fra 90-tallet eller Nidars julemarsipan.

Ingen kommentarer: