mandag 1. august 2011

osLOVE

Det skal sies at det har vært vanskelig å finne en årsak til å blogge eller å finne de rette ordene til å beskrive de grusomme hendelsene som har skjedd her i landet. Men det har vært fantastisk å se hvordan folk har reagert. Sist jeg blogget, skrev jeg jo om musikkvideoen til Swedish House Mafia og at nestekjærlighet skal overvinne apatien i det urbane livet. Det var en fin tanke for meg der og da, men, pessimisten som jeg er, tvilte jeg på at mennesker ville se forbi seg selv. Derfor er det så fantastisk at Oslo beviste at det er mulig.


Jeg var veldig redd for at det skulle bli en hatefull tid, noe á la 11. september med Bush sin cowboy-kommentar bare republikanere kan gå offentlig med; "We're gonna hunt you down!" Men statsministerens tale tydet på at vi bodde i et annet samfunn. De stakkars og traumatiserte ungdommene fra Utøya sang Nordahl Griegs "Til Ungdommen" og kom med noen av de flotteste sitatene; "Om en mann kan vise så mye hat, tenk mye kjærlighet vi alle kan vise sammen." Istedenfor å ha et pessimistisk syn på framtiden, er jeg nå nesten mer optimistisk. Alle menneskene i rose- og fakkeltog. Mennesker som pynter Oslos gater med roser. Det er rett og slett rørende, fascinerende og vakkert.

Ingen kommentarer: